Koolhydraatarm dieet No ratings yet.

0
51
Diet
Diet

Het koolhydraatarm dieet is een levensstijl, waarbij het gaat om de vermindering van de koolhydraten in de voeding. Deze levensstijl of dieet stelt je in staat om binnen korte tijd veel overgewicht te verliezen. Mits je vasthoud aan de discipline die dit dieet vereist kun je binnen de eerste 14 dagen, 4 tot 5 kilo afvallen. Een koolhydraatarm dieet is een dieet met weinig koolhydraten.

De term “arm” geeft aan dat er alle koolhydraat bevattende voedingsmiddelen niet meer worden gegeten. Dit is overigens een misvatting.

kern van het

De kern van het Koolhydraatarm dieet

De kern van het dieet is dat de koolhydraat inname wordt beperkt. Er zijn verschillende diëten die je kunt classificeren als een koolhydraatarm dieet, de meest bekende voorbeelden zijn het dieet van Atkins, Protein Power Lifeplan, South Beach-dieet en het Zonedieet.

Het Atkins dieet heeft mijn voorkeur, omdat hierna wetenschappelijk onderzoek is gedaan door o.a. Dr Atkins. Begin jaren 1990 publiceerde Dr R Atkins, een cardioloog zijn studie over diëten in het boek Dr Atkins New Diet Revolution. Zijn visie is inmiddels wereldwijd omarmt en talloze boeken van andere artsen zijn hierop gebaseerd.

Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij de koolhydraten worden beperkt en waarbij je menu meer eiwitten en vetten bevat. Het is niet alleen het dieet, maar ook de inname van koolhydraten door alcohol, bier, frisdrank, snoep, gebak en koek. Het gaat niet alleen om wat je eet, maar ook om wat je drinkt!

Waarom een koolhydraatarm dieet ?

Doordat meer mensen lijden aan overgewicht, heeft dit gevolgen voor de gezond en kwaliteit van leven. Inmiddels is dit een wereldwijd probleem geworden, men spreekt zelfs van een epidemie. Het afvallen is nu noodzakelijk geworden voor de gezondheid van de wereldbevolking. Het probleem van overgewicht, moet onder controle worden gebracht. Steeds meer mensen worden zich van bewust.

Ook de nationale overheden en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) slaan alarm over het toenemende overgewicht van de wereldbevolking. De gevolgen van overgewicht zijn, dat mensen hierdoor ziekten gaan ontwikkelen, zoals kanker en diabetes type 2 (In volksmond suikerziekte.). Mensen overlijden eerder en de gezondheidszorg wordt onbetaalbaar.

De algemene gedachte is dat een groot deel van het overgewicht komt door de koolhydraten die we binnen krijgen. Bood, blikgroente en aardappelen bevatten relatief veel koolhydraten. Aan sommige producten zijn kunstmatig suikers aan toegevoegd. Een voorbeeld hiervan zijn blikgroenten. De producten gebruiken wij dagelijks.

Lichaamsbeweging

Door te bewegen verbruikt het lichaam energie. In de loop van de laatste 50 jaar is de mens minder gaan bewegen. Dit heeft als gevolg, dat het minder bewegen ook een factor is geworden dat mensen steeds zwaarder worden. In combinatie met het voedingspatroon heeft dit een toename veroorzaakt in het aantal mensen met overgewicht. Een dieet heeft alleen maar zin, als je ook meer gaat bewegen.

Er zijn steeds meer mensen die lijden aan extreme vormen van overgewicht. Het merendeel van deze mensen wil ook afvallen, om de kwaliteit van leven te verbeteren en de levensverwachting te verhogen. Een zeer goed middel is dat zij kunnen starten met een koolhydraatarm dieet.

Dit is een dieet dat zeer goed werkt. Het zonder begeleiding of inzicht toepassen van dit dieet geeft als risico dat mensen te weinig koolhydraten naar binnen krijgen. Hierdoor functioneert het lichaam niet naar behoren. Feit is dat je niet alle koolhydraten kan weglaten uit je voeding. Koolhydraten zijn nodig voor de processen in ons lichaam.

Een koolhydraatarm dieet is een eetpatroon dat de consumptie van koolhydraten beperkt. De voeding die een grote hoeveelheid verteerbare koolhydraten bevatten (bijvoorbeeld brood, aardappelen, rijst en pasta) worden beperkt en vervangen voedingsmiddelen die een hoger percentage eiwitten en vetten bevatten. (Bijvoorbeeld vlees, eieren, vis en vleesvervangers) en voeding die een relatief lage hoeveelheid koolhydraten bevatten. (Bijvoorbeeld sla of komkommer)

Overgewicht en gezondheidsrisico

Overgewicht is één van de belangrijke risicofactor voor kanker. Onderzoeken van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bevestigen de eerdere conclusies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

Noodzakelijk bij het gebruik van een koolhydraatarm dieet

Het is noodzakelijk dat tijdens een koolhydraatarm dieet, dat de deelnemers koolhydraatrijke producten gaan vervangen door voeding met minder koolhydraten. Het menselijk lichaam heeft koolhydraten nodig om de interne lichaamsproces goed te laten functioneren. Dit is namelijk de brandstof van ons lichaam.

Voor die insuline productie in ons lichaam moeten wij koolhydraten binnenkrijgen is. Als er te weinig koolhydraten naar binnen krijgen, krijgen wij de behoefte om te gaan eten. De inname van koolhydraten moet in balans komen. Momenteel krijgt de wereldbevolking in toenemende mate te veel koolhydraten naar binnen. Koolhydraten zijn suikers. De cyclus van teveel “suikers” kan doorbroken worden als je met koolhydraatarm dieet start.

Discipline is hierbij vereist. Daarnaast is dit ook een verandering van levensstijl. Deze aanpassing in levensstijl zorgt er voor dat je gezonder en bewuster gaat leven. Je gaat beter eten en je krijgt gezondere voedingsstoffen naar binnen. Het is van belang, dat je hierbij doorzet. Het volhouden is vaak moeilijk, dit moet je niet alleen doen, maar samen met je partner of je gezin. Hierdoor heb je steun aan elkaar en de gezinsinkopen aan voedingsmiddelen wordt hierdoor aangepast. Er zijn dus geen slechte voedingsmiddelen meer in huis.

Let op: Als je start met koolhydraatarm dieet, kun je de koolhydraten inname niet vermijden.

Het voedingscentrum waarschuwt voor eenzijdige vermageringsdiëten

Het voedingscentrum waarschuwt voor eenzijdige vermageringsdiëten. In brood zitten waardevolle voedingstoffen en vezels, zodat brood thuis hoort in een koolhydraatarm dieet. Vezelrijk brood zorgt óók voor een verzadigd geval. Brood staat niet voor niets in de schijf van vijf.

Gezond eten

Gezond eten is voor jong en oud belangrijk, helaas zijn er veel mensen die toch te maken hebben met overgewicht.

Voor hen is het belangrijk op de gezondheid te gaan letten, zij kunnen hierbij denken aan een dieet. Maar niet ieder dieet is gezond, daarom kun je ook veel bereiken met gezond eten. Als je namelijk iedere dag groenten en fruit eet en niet iedere dag vette friet, dan voel je jezelf al een heel stuk fitter. Als je niet gezond eet, kan het zijn dat je snel moe bent en je lichaam gaat klachten geven omdat het bepaalde vitaminen en mineralen gaat missen.

Gezond eten is daarom van levensbelang

Gezond eten is daarom van levensbelang en daar kun je aan werken met een koolhydraatarm dieet. Het hoeft niet zozeer te zijn dat je direct een heel dieet gaat volgen, je kunt ook koolhydraatarm gaan eten.

Gezond eten, wat moet ik eten?

Als je van zoetigheden houdt, lekker wilt knabbelen en genieten, dan zal chips er vast en zeker graag in gaan. Ook koekjes, toast en wit brood zal je vast en zeker graag willen eten. Dan moet ik je teleur stellen, want hier zitten veel koolhydraten in en teveel van deze koolhydraten is niet goed voor je lichaam.

Je lichaam kan niet zonder koolhydraten

Je lichaam kan niet zonder koolhydraten, maar als je op je gewicht moet letten dan is het beter om koolhydraat arm te eten. Er zijn ook producten waar wel koolhydraten inzitten, maar dan kleinere hoeveelheden of goede koolhydraten. Het is dan niet zo schadelijk om deze te eten en je lichaam krijgt toch de juiste hoeveelheden binnen.

Aardappelen bevatten ook veel koolhydraten maar zijn wel gezond om bijvoorbeeld één keer per week te eten, tenzij we er veel saus overheen gaan gooien. Dan is het gezonde effect weg. Let daarom bij gezond eten op de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt, wissel af met eten en zorg er voor dat je voldoende en verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je hebt je eigen gezondheid grotendeels zelf in de hand.

Please rate this