BMI berekenen No ratings yet.

0
66
Cropped shot of green apple and measuring tape on desk. Healthy balanced diet eating concept.
Cropped shot of green apple and measuring tape on desk. Healthy balanced diet eating concept.

BMI berekenen is belangrijk, het geeft aan of je gewicht in verhouding is met je lengte. Steeds meer mensen hebben te maken met overgewicht, het BMI is daarom goed om in de gaten te houden. De afkorting BMI staat voor Body Mass Index. Aan de hand van het BMI wordt het ideale gewicht uitgedrukt. Er zijn verschillende getallen die aangeven wanneer iemand te maken heeft met overgewicht en wanneer iemand te maken heeft met ondergewicht.

Zo heeft de Gezondheidsraad een BMI van 30 vastgesteld voor mensen met obesitas. Bij obesitas gaat het over vetzucht met grote gezondheidsrisico’s. Als je teveel vet in je lichaam hebt, dan kan dit er voor zorgen dat de bloeddruk te hoog is, of het bloedsuikergehalte niet goed is. Je gezondheid gaat er dan op achteruit, je kunt klachten krijgen van snel duizelig zijn en snel moe zijn. Het is daarom goed om obesitas te voorkomen en je BMI in de gaten te houden. Je kunt je BMI berekenen aan de hand van een BMI meter. Op internet zijn verschillende mogelijkheden om te kijken wat jouw BMI is, maar de BMI meter komt overal terug.

Berekenen BMI

Het berekenen van je BMI gaat niet vanzelf. Je hebt een aantal gegevens nodig die er voor kunnen zorgen dat jij jouw BMI kunt berekenen. Het eerste wat je nodig hebt is de BMI meter, deze heeft namelijk je gegevens nodig en kan uiteindelijk jouw BMI aangeven. Het eerste wat je moet weten is je lichaamsgewicht, in kilogram. Deze moet je delen door de lichaamslengte x de lichaamslengte, in meters. Stel je voor dat je 62 kg weegt en je bent 1.60 m. Dan houdt dit in dat je 62 kg bovenaan de streep moet zetten en moet delen door 1.60×1.60m. Na het berekenen van je BMI kun je nagaan of dat je een gezond lichaam hebt.

BMI berekenen aan de hand van een grafiek

De uitkomst van het BMI berekenen voor de man moet tussen de 20 en de 25 liggen. Onder de 20 is te mager en boven de 25 is te zwaar.
De uitkomst van het BMI berekenen voor de vrouw moet tussen de 18 en de 23 liggen. Onder de 18 is te mager en boven de 23 is te zwaar.

BMI meter

Ben je ook iemand die de gezondheid graag in de gaten houdt? Dan is het goed om een BMI meter te nemen en zelf onderzoek te gaan verrichten hoe het gesteld is met je BMI. De BMI gaat uit van een gemiddeld persoon en is gebaseerd op statistische gegevens.

Je kunt de gegevens ook op internet invoeren en dan wordt het BMI zo berekend voor je. Vaak krijg je er ook uitleg bij en wordt aangegeven wat je minimale en wat je maximale lichaamsgewicht is. Daarbij kan het ook zijn dat ze je advies geven over je gezondheid. Hier kun je dan even de tijd voor nemen en bekijken wat de mogelijkheden zijn om nog gezonder te gaan leven zodat je BMI goed blijft. De BMI meter heb je nodig om je eigen gezondheid goed in de gaten te houden.

Zorg daarom dat je regelmatig je eigen BMI gaat berekenen zodat je op de hoogte blijft van je eigen gezondheid. Voel jij jezelf een keer wat minder goed, ben je snel moe en duizelig? Bereken ook dan eens je BMI het kan zomaar zijn dat je BMI niet goed is en dat je daarom niet lekker in je vel zit.

Betrouwbaarheid BMI

Een goede gewichtsconsulent bepaald niet aan de hand van de BMI of je overgewicht hebt of niet. Een betere methode is het meten van het vetpercentage. Aan de hand van dit vetpercentage kan een gebalanceerd koolhydraten dieet en bewegings advies aan een persoon worden gegeven.

Huidplooimeter voor het berekenen van vetpercentage

Met de huidplooimeter wordt op 7 punten van het lichaam het vetpercentage berekend van een persoon. Een vetpercentage hoger dan 25% is ongezond voor mannen en 32% voor vrouwen. Een goede gewichtsconsulent gaat uit van het vetpercentage om te bepalen of een persoon overgewicht heeft. De BMI van een sporter klopt niet met de BMI model. Een sporter heeft spierontwikkeling en de BMI houdt hiermee geen rekening.

Please rate this